رد کردن لینک ها

بازیافت شیمیایی: بخشی مهم در پازل پلاستیک

بازیافت شیمیایی در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های بازیافت است. که نسبت به بازیافت مکانیکی برتری دارد.

بازیافت شیمیایی ساختار مولکولی پلاستیک را تغییر می‌دهد. آن را به بلوک‌های سازنده آن تجزیه می‌کند و آنها را به مواد خام ثانویه با ارزش تبدیل می‌کند.

از آنها میتوان برای تولید مواد شیمیایی و پلاستیک‌های جدید استفاده کرد.

بازیافت مواد شیمیایی ممکن است راه‌حل کاملی برای مشکل زباله‌های پلاستیکی نباشد، اما در سناریوهای خاص، بهترین پاسخی است که ما داریم. ایگناسیو گاویلان، مدیر پایداری در انجمن کالاهای مصرفی به ما توضیح می‌دهد:

رابطه ما با پلاستیک نیاز به تغییر سریع دارد. از 8.3 میلیارد تن پلاستیک تولید شده از دهه 1950، حدود 60‌درصد آن به محل دفن زباله یا محیط طبیعی ختم شده است. این نمی‌تواند ادامه یابد. ما باید رابطه جمعی خود را با پلاستیک تغییر دهیم. پلاستیک می‌تواند نقش مهمی در رساندن مواد غذایی، نوشیدنی و سایر محصولات خاص به مردم به روشی آسان و مطمئن داشته باشد. اما برای محافظت از مردم و کره زمین در حالی که نیازهای جمعیت رو به رشد جهانی را برآورده می‌کنیم، به تغییر سیستم نیاز داریم.

بازیافت شیمیایی

البته تمرکز باید در وهله اول بر کاهش وابستگی ما به پلاستیک باشد. ما باید جایگزین‌های پایدارتری را تهیه کنیم، طراحی بسته‌بندی را بهبود بخشیم، استفاده از مواد مشکل‌ساز را محدود کنیم و بسته‌بندی‌های اضافی را حذف کنیم. مدل‌های استفاده مجدد و پر کردن مجدد نیز بسیار مهم هستند.

با این حال پلاستیک هنوز یک ماده مهم است، بنابراین بهبود و گسترش بازیافت پلاستیک حیاتی است. مشکل این است که فناوری استاندارد فعلی، بازیافت مکانیکی با خرد کردن و ذوب مجدد، برای همه پلاستیک‌ها مناسب نیست و محدودیت‌هایی در تولید پلاستیک‌های بازیافتی مناسب برای تماس با مواد غذایی دارد. در سناریوهای خاص، بازیافت مواد شیمیایی، زمانی‌که به‌درستی انجام شود، بهترین پاسخی است که ما داریم.

بر‌خلاف بازیافت مکانیکی، بازیافت شیمیایی ساختار مولکولی پلاستیک را تغییر می‌دهد و آن را به بلوک‌های سازنده آن تجزیه می‌کند و آنها را به مواد خام ثانویه با ارزش تبدیل می‌کند. سپس می‌توان از آنها برای تولید مواد شیمیایی و پلاستیک‌های جدید استفاده کرد.

بازیافت مواد شیمیایی پتانسیل بازیافت مواد‌بسته‌بندی پلاستیکی انعطاف‌پذیر پس از مصرف و سایر ضایعات پلاستیکی مخلوط، تخریب شده یا آلوده پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن مبتنی بر پلی‌پروپیلن را دارد. امروزه این مواد به سختی بازیافت می‌شوند. یکی از مشکلات بازیافت، ظروف یکبار‌مصرف پلی‎پروپیلنی و قاشق و چنگال‌های یکبار‌مصرف هستند که به سختی بازیافت می‌شوند. بازیافت شیمیایی آن‌ها را به مواد مناسب برای استفاده در پلاستیک‌های جدید با درجه مواد غذایی که با مقررات اروپا مطابقت دارند، تبدیل می‌کند.

با اینکه استفاده از ظروف‌گیاهی و زیست تخریب‌پذیر و قابل‌کمپوست رو به افزایش است هنوز هم مصرف ظروف یکبار‌مصرف پلاستیکی در اولویت قرار دارد و بازیافت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بازیافت مواد شیمیایی در مقایسه با سوزاندن زباله‌های پلاستیکی که بازیافت آنها سخت است، گزینه بهتری است. انجمن کالاهای مصرفی (CGF) یک مطالعه ارزیابی چرخه حیات بازیافت شیمیایی را منتشر کرده است که اثرات زیست‌محیطی پیرولیز (بالغ‌ترین فناوری بازیافت شیمیایی) را در یک بازه زمانی مشخص بررسی می‌کند.

این مطالعه که به‌طور مستقل توسط کارشناسان برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد، تحقیقات و بخش خصوصی بررسی شده است، نشان می‌دهد که در اروپا، انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط بازیافت شیمیایی زباله‌های پلاستیکی بازیافت سخت در یک سیستم چرخه‌ای 43‌درصد کمتر از گازهای ایجاد شده توسط پلاستیک‌های معمولی سوزانده شده با بازیافت انرژی آن است. این فرآیند نه تنها زباله‌ها را به مواد مفید برمی‌گرداند، بلکه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را باید در جهانی که به سرعت در حال گرم شدن است جدی گرفت.

ما معتقدیم که یک مورد مثبت برای یک سیستم بازیافت مواد شیمیایی معتبر و ایمن، به‌عنوان بخشی از پیشرفت ما به سمت اقتصاد چرخه‌ای، وجود دارد. CGF  با هدایت تعهد جهانی بنیاد الن مک‌آرتور در مورد پلاستیک و معاهده مهم اخیر سازمان ملل‌متحد در مورد آلودگی پلاستیک، متعهد به پیشبرد پیشرفت به سمت اقتصاد چرخه‌ای برای پلاستیک است. این به‌معنای اتخاذ رویکردی متفاوت برای تولید، مصرف، بازیافت و دفع است. از طریق نبوغ انسان، می‌توانیم مدل خطی و استخراجی کنونی را به چیزی بسیار نوآورانه‌تر تبدیل کنیم که هم به مردم و هم به سیاره زمین احترام می‌گذارد.

اندازه چالش بزرگ است، اما به اشتراک گذاشته شده است. تنها از طریق همکاری بشریت مسائل ضروری زیست محیطی ازجمله مشکل پلاستیک، حل خواهد شد. تعهدات مشترک ضروری است.

بازیافت شیمیایی در یک اقتصاد چرخه‌ای برای پلاستیک‌ها بر شش اصل کلیدی برای توسعه معتبر، اخلاقی، ایمن و سازگار با محیط‌زیست تمرکز دارد که به موارد زیر مربوط می‌شود:

  • مکمل بازیافت مکانیکی
  • قابلیت ردیابی مواد
  • بازده فرآیند و اثرات زیست محیطی
  • سلامت و امنیت
  • ادعاها

بازیافت شیمیایی

در CGF، ما می‌خواهیم با تولیدکنندگان و خرده‌فروشان کالاهای مصرفی همکاری کنیم تا آگاهی و اقدام در مورد نقش بازیافت مواد شیمیایی را افزایش دهیم. مقاله ما برای کمک به اطلاع‌رسانی موقعیت‌های داخلی شرکت است.  یک نقشه راه برای آینده، سیگنالی قوی به بخش دولتی و خصوصی، از‌جمله سرمایه‌گذاران، ارسال می‌کند که بازیافت مواد شیمیایی باید بودجه مناسب و چارچوب قانونی مناسب برای مقیاس‌بندی دریافت کند.

مشکل جهانی پلاستیک بسیار دشوار است. این امر مستلزم مجموعه‌ای از راه‌حل‌های مختلف از سوی سیاست‌گذاران، مشاغل و خود مصرف‌کنندگان است. وقتی صحبت از پلاستیک‌های بازیافت سخت می‌شود، ما باید یک صنعت بازیافت بسازیم که بتواند اهداف خود را برای انواع بسته‌بندی برآورده کند، بسته‌بندی‌های غذایی را تحویل دهد و نتایج مثبت زیست‌محیطی ایجاد کند. ما با هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما باید آن را اکنون انجام دهیم. ما نیاز به اقدام گسترده صنعت داریم.

اجزای زیادی برای دستیابی به آینده مثبت‌تر برای پلاستیک مورد نیاز است و تمرکز باید بر کاهش وابستگی به پلاستیک و بهبود طراحی بسته‌بندی باشد. اما در جایی‌که بسته‌بندی‌های پلاستیکی را نمی‌توان با روش‌های دیگر حذف، استفاده مجدد یا بازیافت کرد، بازیافت شیمیایی (که به روش درست استفاده شود) نقشی در اقتصاد چرخه‌ای دارد. بازیافت مواد شیمیایی ممکن است کامل نباشد. اما در غیاب جایگزین‌های دیگر، مطمئناً بهتر از سوزاندن است.  می‌تواند به جهانی کمک کند که در آن هیچ پلاستیکی به طبیعت ختم نمی‌شود.

منبع:

https://www-cleantech-com

https://packagingeurope-com

free statistics