رد کردن لینک ها

پلاستیک‌ها به پاسپورت دیجیتال مجهز می‌شوند

آر-سایکل (R-Cycle) یک پاسپورت دیجیتال برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی پایدار است که داده‌های مربوط به بازیافت را در طول تولید بسته‌بندی جمع‌آوری کرده و آن را برای دسته‌بندی بهتر زباله در دسترس قرار می‌دهد.

این مقاله، بخشی از مصاحبه کی.مگ‌ با فینالیست‌های جوایز پایداری 2022، با آر-سایکل در مورد پاسپورت دیجیتال آن است، این شرکت قصد دارد ردیابی‌پذیری در بازیافت پلاستیک را متحول کند.

*شما فینالیست جوایز پایداری 2022 هستید. می‌توانید نوشته خود را به‌طور خلاصه معرفی کنید؟

آر-سایکل (R-Cycle) پاسپورت دیجیتال برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی پایدار است. به‌عنوان یک دستورالعمل برای همه مشتریان در طول چرخه عمر بسته‌بندی استفاده می‌شود که به‌طور خودکار داده‌های مربوط به بازیافت را در قالب استاندارد در طول تولید بسته‌بندی جمع‌آوری و ارائه می‌کند. در نهایت از آن برای دسته‌بندی بهتر زباله و کاربردهای بیشتر برای بهبود پایداری استفاده می‌شود.

*فکر می‌کنید چرا داوران از ورود شما تحت‌تاثیر قرار گرفتند؟ درباره نوآوری پروژه شما و یا تاثیر آن بر پایداری بسته‌بندی به ما بگویید.

ارزش افزوده قانع‌کننده آر-سایکل این است که به مشکل اصلی بازیافت پلاستیک امروزی می‌پردازد. مشکل فعلی به دلیل اطلاعات گمشده در مورد استفاده (مانند مواد غذایی و غیرغذایی)، نوع پلاستیک یا مواد افزودنی خاص و غیره در فرآیند تفکیک زباله است. آر-سایکل این اطلاعات را ارائه می‌دهد.

اگر به جریان‌های زباله امروزی نگاه کنید، حتی بسته‌بندی‌های کاملاً قابل بازیافت را نمی‌توان با دقت کافی برای دستیابی به بازیافت با‌کیفیت بالا جدا کرد. با آر-سایکل، ماشین‌آلات تولیدی به‌طور خودکار تمام ویژگی‌های مربوط به بازیافت را در یک پاسپورت دیجیتال ثبت می‌کنند و آن را از طریق یک نشانگر مناسب (مانند واترمارک دیجیتال یا کدQR ) روی بسته‌بندی قابل بازیابی می‌کنند.

داده‌ها در جایی‌که در دسترس هستند به‌دست می‌آیند. این را می‌توان از طریق اتصال خطوط تولید یا سیستم‌هایERP  انجام داد. سیستم ERP مخفف عبارت Enterprise resource planning به‌معنای سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان است که شامل نیروی انسانی، مواد اولیه، سرمایه، دارایی و هر آنچه که یک کسب‌‌و‌‌کار در اختیار دارد، به‌کار می‌رود. در سازمان‌ها یا شرکت‌های بزرگ به‌منظور مدیریت بهتر فرایندهای کاری مختلف از نرم‌افزارهای متعددی استفاده می‌شود که هر نرم‌افزار پاسخگوی نیازهای یک یا چند بخش از شرکت است.

بنابراین، تأسیسات دسته‌بندی زباله می‌توانند بسته‌بندی‌های قابل بازیافت را شناسایی کرده و بخش‌های خالص و دوستدار بازیافت را تشکیل دهند. این مبنایی برای به‌دست آوردن مواد بازیافتی با‌کیفیت بالا برای ایجاد یک اقتصاد چرخه‌ای است.

*تا‌کنون از نوآوری شما چگونه استقبال شده است؟

آر-سایکل برای بلوغ بازار توسط تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌های فن‌آوری از سراسر چرخه حیات بسته‌بندی پلاستیکی توسعه یافته است و در حال حاضر به نقطه‌عطف مهمی در مورد استانداردسازی رسیده است. GS1 شبکه جهانی پیشرو برای توسعه فرآیندهای بین صنعتی، پروژه‌ای را برای ایجاد یک دستورالعمل صنعتی براساس آر-سایکل راه‌اندازی کرد.

پروژه موسوم به پلاستیک چرخه‌ای PDS4 (رویکرد فرآیندها و به اشتراک‌گذاری داده برای فعال کردن شبکه‌های چرخه‌ای ارزش پلاستیک) توسط GS1 آلمان در ژانویه 2022 راه‌اندازی شد و انتظار می‌رود در سال جاری تکمیل شود. انجمن آر-سایکل در حال حاضر دارای بیش از 20 شرکت پیشرو در صنعت بسته‌بندی است.

علاوه بر این، تعداد زیادی پروژه آزمایشی با شرکای مختلف، تمرکزها و کاربردهای متفاوت به‌ترتیب اثربخشی خود را به اثبات رسانده است. آر-سایکل به‌عنوان یک راه‌حل کاربردی از صنعت، دانش مربوطه را در طول زنجیره ارزش جمع می‌کند. با استفاده از استانداردهای جهانی، (GS1)  برای همه شرکت‌کنندگان بدون تبعیض، قابل اجرا و قابل دسترسی است.

*شما برای دسته‌بندی پیشبرد اقتصاد چرخه‌ای نامزد شده‌اید. به‌نظر شما خواسته‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های کلیدی در رابطه با پیشبرد اقتصاد چرخه‌ای در بسته‌بندی چیست؟

برای پیشبرد اقتصاد چرخه‌ای، دو عامل کلیدی ضروری هستند: بسته‌بندی کاملاً قابل بازیافت و فرآیندهای بازیافت بسیار پیچیده. اولین پیش‌نیاز در قالب راه‌حل‌های بسته‌بندی قابل بازیافت متعدد، مانند کامپوزیت‌های تک‌ماده، علاوه بر جوهرها، چسب‌ها و مواد افزودنی سازگار با بازیافت وجود دارد.

دومین عامل، مرتب‌سازی دقیق و بازیافت یا بازچرخانی بسته‌بندی‌های پلاستیکی با‌کیفیت بالا‌ست. استفاده از گذرنامه‌های محصول دیجیتال برای فرآیندهای تولید و بازیافت مبتنی بر داده، پتانسیل بسیار زیادی دارد که می‌خواهیم با آر-سایکل آن را آزاد کنیم.

منبع: https://mag-k–online-com

free statistics