رد کردن لینک ها

موقعیت‌های بالقوه صادراتی کامپاند

اهرمی جدیدی برای توسعه صنعت پلیمر

موقعیت‌های بالقوه صادراتی کامپاند

مهندس فرید سموات

مدیر عامل شرکت ویرا بسپار برتر شرق

موقعیت‌های بالقوه صادراتی کامپاند

حضور شرکت‌هایی از کشورهای منطقه در نمایشگاه بسته‌بندی ‌اوراسیا که اتفاقاً از صنعت پلیمر قدرتمندی برخوردار نبوده‌اند نشان می‌دهد که به زودی کشورهایی همچون پاکستان ، قزاقستان یا آذربایجان ، حتی عراق و افغانستان هم صاحب صنعت پلیمر خواهند شد. این نکته به معنی آن است که باید خود را برای رقابت جدی‌تر برای صادرات مصنوعات پلیمری در بازارهای هدف آماده کرد همچنین توجه بیشتری به صادرات کامپاند ، مستربچ ، افزودنی‌های پلیمری به خرج داد.

با توجه به فروکش کردن موج‌های پیاپی شیوع ویروس کرونا، رونق دوباره نمایشگاه پلاست‌اوراسیا قابل پیش‌بینی بود. علاوه بر این، صندوق نوآوری و شکوفایی سوبسید 90 درصدی برای اخذ غرفه به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده بود تا بدین ترتیب این شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه متحمل هزینه کمتری شوند. 12 شرکت دانش‌بنیان ایرانی که اکثر آن‌ها در حوزه کامپاند فعالیت داشتند، در یک مکان مشترک به ارائه محصولات و خدمات خود پرداختند. فضای غرفه‌ها را می‌توان در مقایسه با دوره‌های گذشته حرفه‌ای‌تر، شکیل‌تر و دارای امکانات جدیدی همچون سالن کنفرانس ارزیابی کرد. با این حال، این انتقاد را می‌توان وارد دانست که فضای فضای اختصاص یافته غرفه‌ها برای این تعداد شرکت‌ و افراد کم بود و بعضا منجر به بی‌نظمی و ازدحام ‌شد.

شرکت‌های ایرانی حضور قدرتمندی در این نمایشگاه به هم رساندند و با توجه به شرایط اقتصادی ترکیه فضا برای نمایش توانمندی‌های این شرکت‌ها مهیا بود.

سیاست‌گذاری درست و همکاری و همسویی همه نهادها از پتروشیمی‌ها تا شرکت‌های نوپا می‌تواند مانع از خام‌فروشی شود. ساده‌ترین خروجی آن گسترش صادرات کامپاند و سایر محصولات میانی در صنایع پتروشیمیایی خواهد بود که در نهایت منجر به ارزش افزوده بیشتر و باز شدن عرصه برای رشد شرکت‌های ایرانی‌ می‌گردد.

با توجه به مسائلی چون دانش فنی قوی‌، برق و سایر حامل‌های انرژی ارزان‌تر و نیروی انسانی گسترده طبیعتاً قیمت تمام شده کامپاند در ایران پایین‌تر است و باید از این فرصت برای تقویت صادرات استفاده کرد. حضور شرکت‌هایی مانند اسنوا در کنار پتروشیمی‌ها نیز امری درخور توجه بود.

بالابودن نسبی بازدیدکنندگان نکته جالب توجهی بود که به چشم می‌آمد. تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه با توجه به کاهش مبتلایان به ویروس کرونا و افت شیوع این ویروس در سطح جهان را می‌توان امیدوارکننده ارزیابی کرد.

موقعیت‌های بالقوه صادراتی کامپاند

نکته جالب دیگر این رویداد، حضور فعالانه کشورهایی مانند پاکستان، آذربایجان، ازبکستان و قرقیزستان بود که نشان از پیشرفت این کشورها در صنعت پلیمر و پلاستیک داشت. این نکته دو سیگنال متفاوت از خود نشان می‌دهد یکی آن‌که فروش و صادرات محصولات نهایی پلیمری و پلاستیکی به این کشورها تهدید شده و محدود خواهد شد. اما در کنار آن رونق انتظاری صادرات مواد اولیه و محصولات میانی با کیفیت بالاتر را در بر خواهد داشت که باز هم صادرات کامپاند ؛ خود یکی از مزیت‌های بالقوه پیش‌رو خواهد بود.

در مجموع می‌توان چنین قلمداد کرد که همبستگی و ارتباط بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه یکپارچه خدمات می‌تواند در نهایت منجر به قدرت و پیشرفت‌های چشمگیر شرکت‌های ایرانی‌ در عرصه بین‌المللی شود.

free statistics